Leta i den här bloggen

onsdag 12 november 2014

Lärorik intervju - konsten att rekrytera

Jag har under åren varit på några intervjuer, inte så vansinnigt många men en del. Jag har dessutom själv hållit ett antal intervjuer (med eller utan hjälp av HR) och tycker det är svårt. Svårt som intervjuare att verkligen lära känna kandidaten och få en rättvisande bild av honom/henne. Svårt även som intervju-"offer". Då har jag pendlat mellan att tro att intervjuaren vill "sätta dit en" till att intervjun är för basal så att man inte riktigt får fram vem man är på ett relevant sätt.

Överraskande Intervju


Så för några veckor sedan var jag på en intervju hos Storbolaget X och dess centrala HR avdelning. Där skulle två personer intervjua mig under 60min. Efter de sedvanliga inledande kommentarerna och hämtande av kaffe hade vi ca 55min kvar. Dessa användes mycket fokuserat och strukturerat.

Vad var speciellt?

1) Intervjuaren var påläst om mitt CV
2) Man lät genuint intresserad av mig som sökande
3) Intervjuaren var mycket skicklig i att ställa öppna frågor och att följa upp med följdfrågor

Så här i efterhand tror jag att det var bla den sk HUR-modellen som hon använde mycket framgångsrikt. Enligt teorin ska man be kandidaten berätta om en viss händelse (H) som belyser en egenskap man diskuterar. Sedan frågade hon hur jag Uppträdde (U) i denna situation och så avslutades med att undersöka vad resultatet (R) blev.

Totalt sett ledde denna intervju dels till att jag tror att de fick en så rättvis bild av mig som möjligt på en timme. Dels fick jag flera saker om mig själv att fundera på kring hur jag jobbar med mitt ledarskap egentligen och vad som driver och motiverar mig.

Mycket lärorik timme för mig - trots att jag fick veta igår att jag inte fick jobbet!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar