Leta i den här bloggen

torsdag 12 maj 2016

Marias podlista - uppdaterad


Verkar som att denna lista blev lite populär så här kommer en något uppdaterad lista! Jag har försökt dela upp i kategorier denna gång.


Jag lyssnar i tvättstugan, i trädgården, i gymet, på promenaden, i bilen, på tåget, på toan till och med....Vissa är mycket gamla favoriter och vissa är helt nya bekantskaper, vissa är fnissiga och andra djupt seriösa. Faktiskt när jag tänker efter så speglar det nog min personlighet....

Vore så kul att höra er synpunkt! Några jag missat??? Några ni vill rekomendera mig??


Hur gör man?

Letar bland topplistor eller så bland (i alla fall på iphone) de podcasts som finns bland det som göms under nedan symbol;
Klicka prenumerera på de du gillar - svårare än så är det inte!

TOPPLISTA

1) Värvet

VÄRVET
Kristoffer Triumf intervjuar olika intressanta personer på ett fantastiskt sätt, som gör att det känns som om man sitter med vid samtalet. Ingen skjutjärnsjournalistik, men ändå intressant och mycket personligt och nära... Många favoritavsnitt.

2) Wahlgren och Wistam









Fnissig och personlig podd där Pernilla Wahlgren och Sofia Wistam bjuder på sig själva och ger både insyn i en glammigare värld och visar att även sk kändisar lever ett vanligt liv med samma bekymmer och glädjeämnen som andra medelålders mammor. Den enda podd jag hittills stannat och storskrattat tex vid fruktdisken på ICA...

3) Sommar och Vinter i P1
Foto: Micke Grönberg/Sveriges Radio

Klassiskt format sedan 1960-talet. Tack vare Sverges Radio så finns måånga att lyssna på. Lite säsongsbetonad (därför åker den ned lite på listan) men vinner på bredden och hur länge den varit en poddcast, även innan det ordet ens fanns!!!
Absoluta favoritavsnitt so far är:
Sanna Lundell 1/1 2016
Johan Rockström 12/7 2015
Flera av Jonas Gardells och Tage Danielsson


NEDAN HAR JAG LISTAT PER NÅGRA KATEGORIER MINA FAVORITER - OJ VAD MÅNGA DET BLEV...............................................................


"Educational"

Hidden Brain
Fantastisk Amerikansk Public Service när den är som bäst. Utforskar forskning kring hjärnan och hur den påverkar vårt beteende. Inte alls så tråkigt som det kanske låter och inte så pretentiöst hellre - bara bra. Även om min engelska är bra är språket sådant att man vill vara lite mer fokuserad när man lyssnar. En nybliven favorit!

Favoritavsnitt so far är
* 26 Januari om Unforgivable forgiveness....
* 26 april om Discrimination on AirBnB
*19 april om Why Our Brains Weren't Made To Deal with Climate Change

P3 Dokumentär

Fantastisk skatt av en dryg timmes fokus på ett ämne. Seriös, angeläget och välproducerat! Sveriges Radio!
Några favoritavsnitt är "Mordet på Fadime" och "Patrick Sjöberg och sexövergreppen". Alla avsnitt finns här!







The documentary 
Korta dokumentärer från BBC. Mycket välgjorda!











Fair talks
Alexandra Pascalidou intervjuar olika personer som sk moderna hjältar och världsförbättrare.
Lyssna på avsnittet med Magda Gad!! (Följ henne även på FB etc, otroligt modig journalist!)



Allt du velat veta
Undersöker ämnen av många olika typer med hjälp av någon expert på området. Tex avsnittet om Matkultur sa en del om vår familj och våra matvanor och hur vi är en del av en trend.... Sedan kan man även förkovra sig i IS....









P1 Dokumentår
Snarlik P3 dokumentär men något kortare.

P1 debatt
Debattprogram om olika aktuella ämnen.

Vad är poängen med...?
Alex Kosseck och psyktiatiker Christian Pück reder ut vissa till synes meningslösa frågor på ett intressant sätt och med hjälp av olika gäster. Tex Vad är poängen med.... Bekräftelse?

Kläder, mat, inredning och trädgård

Odla med P1
För en trädgårdsnörd som jag... Från Sveriges Radio.

Säker stil
Ebba von Sydow och Emilie de Poret guidar oss i stilval och ger även konkreta plaggtips. Förvånansvärt prestigelös, trodde den skulle vara bara glitter och glamour...

Meny
Från Sveriges Radio. Lyssnar alltför sällan!!


Träning och hälsa


Träningspodden med Jessica och Lofsan
Fantastisk träningsinspiration (inkl hälsa allmänt) även om jag inte är så löptokig som tjejerna är. Även med personliga reflexioner kring kvinnorollen och även kring träning och utbrändhet.









Kropp och Själ
Hälsoprogram från Sveriges Radio, som beroende på tema är klart lyssningsvärt

Sanningspodden
Kanske är jag lite för gammal för målgruppen som verkar vara nyblivna mammor, men trevliga samtal kring hälsa och träning med Annika Sjöö och Åsa Berggren.

Ångestpodden
Om psykisk hälsa. Lyssnat på några avsnitt som kändes nära mig, helt OK.

Läkarpodden
Tilde de Paula och Läkaren Mikael Sandström (båda från TV4) går igenom sjukdomar på ett tydligt och förståeligt sätt, med humor!

"Trams"

Fredagspodden med Hanna och Amanda
Här ser man vad olika man kan tycka om till synes helt lika stil på poddar... Jag menar "Wahlgren&Wistam" är också två kändismammor som babblar på men den gillar jag stenhårt och denna har jag betydligt svårare för...



Får fylla på med bilder senare.....




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar