Leta i den här bloggen

fredag 24 februari 2017

Plastbanta - går det?

Vad kan jag göra??

Om du inte redan är övertygad om att vi alla måste göra något NU - kolla in Midway!

#floatingdeath


Jag blev inspirerad av TV-inslagen om mängden plast i haven och fann goda råd hos Naturskyddsföreningen och deras 10 råd. För jag gillar inte att gnälla utan vill göra något!

Kommentarer ang de råd jag tar fasta på och som jag börjar med NU är:


1) Skippa mikroplasten
- kör mindre bil behövs av 100 anledningar - jag ska under året öka antalet gånger jag cyklar till o från stan!!
- Granska innehållsförteckningen för polyethylene, polypropylene, polyethylene terephthalate, polymethyl methacrylate och nylon 
(jag ska lägga in de i anteckningar i min mobil så jag kommer ihåg dem)

2) Öppna badrumskåpet - fyll i enkät 
Hjälp naturskyddsföreningen att påverka för bättre skönhetsprodukter

3)Tvätta lagom
Kan jag verkligen bli bättre på - vädra istället för att kasta direkt i tvätten

4) Plocka upp efter dig
Jag är uppvuxen med detta - men ska ta upp runt våra postlåder och nere vid vägen och inte bara gå förbi

10) Shoppa mindre - OCH påverka affärerna....
Mängden plast är helt sjuk under en dag om man börjar tänka på det....

Köpte grillspett på ICA Grytan i världens största plastlåda - frågade i charken om det var nödvändigt. "De hade slut på små plastlådor"....


Min ofta återkommande lunch-sushi måste jag efterfråga annan förpackning till!!! NU! Ingen ursäkt!


Det enda halvgoda exemplet just nu är ekologiska körsbärstomater med pappbotten - men plastomslutning!



3 kommentarer:

  1. Bra tänk! Helt otroligt så ofta vi måste tömma vårt plaståtervinningskärl. Ett förslag är att ha andra typer av påsar för frukt och grönsaker. Eller ta med hemifrån, de är ju användbara många gånger!

    SvaraRadera
  2. Sedan måste jag ju bara lyfta fram vintageshopping som företeelse. Väldigt lite plast inblandad. Dessutom bra för ekonomin. Skulle tro att nära hälften av mina skor och stövlar är second hand. Långskaftade svarta stövlar för mellan 150-200 kronor (bl.a. Tamaris), vad sägs om det? Underbara klänningar som ingen annan har, härligt. Och ingen gång är fyndkänslan högre. Bästa exemplet på förening av nytta och nöje!

    SvaraRadera
  3. Har börjat fundera på samma sak ang fruktpåsarna... Jag har något minne av att jag sparat såna i forntiden men slutade för att det kändes snålt... Då tänkte jag inte på miljön!

    Vintageshopping är jag superdålig på. Jag tror jag har någon slags diagnos för jag klarar inte att handla när det är oordning på en affär (tex HM eller rea) och har svårt för lukten på second-hand kläder. Du är verkligen fantastisk på det!!

    SvaraRadera